Usłysz słowo „flygskam” wyrwane z kontekstu, a zostanie ci wybaczone, że pomyliłeś je z kolejnym wielkim szaleństwem stylu skandynawskiego.

Tak naprawdę ten najnowszy trend polega bardziej na radzeniu sobie ze zmianami klimatu niż na polepszeniu swojego życia.

Oto wszystko, co musisz wiedzieć o ruchu przeciwlotniczym, który ogarnia północną Europę.

Co to jest Flygskam?

To szwedzkie słowo dosłownie tłumaczy się jako wstyd z lotu. Jest to nazwa ruchu przeciwlotniczego, który powstał w Szwecji w zeszłym roku, który zachęca ludzi do zaprzestania lotów w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.

Flygskam zmienia szwedzkie nawyki podróżnicze. Niektóre osoby publiczne zrezygnowały z latania, w tym piosenkarka operowa Malena Ernman, matka nastoletniej działaczki na rzecz klimatu Grety Thunberg.

37% badanych szwedów mówi teraz, że w miarę możliwości wybiera pociągi zamiast lotów, w porównaniu z 20% zaledwie 18 miesięcy temu. Liczba pasażerów krajowych na lotniskach należących do operatora Swedavia spadła w kwietniu o 15% w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Wpływa to także na podróże służbowe: główny szwedzki operator kolejowy, SJ, odnotował 12% wzrost liczby pasażerów biznesowych w pierwszych trzech miesiącach tego roku. W miarę jak coraz więcej szwedzkich firm przyjmuje przyjazne dla kolei zasady podróży, pracownicy jeżdżą pociągiem na spotkania w Londynie, Frankfurcie i Genewie – ta ostatnia obejmuje 23-godzinną podróż ze Sztokholmu.

Flygskam zrodził również inną koncepcję: tagskryt.

Co to jest tagskryt?

Tagskryt tłumaczy się jako „chwalenie się pociągiem”. Chodzi o to, że ludzie zachęcają się do podróżowania pociągiem zamiast samolotem, publikując zdjęcia ze swoich podróży kolejowych online, używając hasztagu #tagskryt w mediach społecznościowych.

Czy w ruch zaangażowanych jest wiele osób?

Dokładne liczby są trudne do oszacowania, ale strona Tagsemester na Facebooku, założona przez przedsiębiorcę i ekoloszkę Susannę Elfors, która udziela ludziom wskazówek i informacji na temat ograniczenia podróży lotniczych na rzecz podróży koleją i ma około 80 000 aktywnych użytkowników.

Kiedy Malena Ernman powiedziała:„ Nie, już nie latam ”, ludzie pomyśleli:„ Och, jeśli ona to zrobi, mogę też przestać latać ”.
Niektórzy znani po niej ludzie również powiedzieli:„ Nie zamierzam latać ”.
A potem populacja szwedzka masowo zaczęła zmieniać nawyki podróżowania – samolotem było już przecież wstyd, ponieważ jest to tak niszczący środek transportu dla środowiska i klimatu.

Czy to ma wpływ?

Zdecydowanie w Szwecji. W ciągu ostatnich kilku lat nastąpił ogromny skok w ruchu kolejowym.

Operator SJ powiedział: „Wprowadzamy nowe odjazdy pociągów, ponieważ zainteresowanie wzrosło, a także spadły loty krajowe. To się naprawdę zmienia ”.

Przemysł też to zauważył. Na swoim ostatnim dorocznym spotkaniu w Seulu Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA), stowarzyszenie handlowe światowych linii lotniczych, skoncentrowało się na walce z flygskamem i przeciwdziałaniu lotom. Rozsądnie?

„Bez wątpienia nastroje będą rosły i rozprzestrzeniały się” – powiedział Alexandre de Juniac, szef IATA, zwracając się do około 150 dyrektorów generalnych wydarzenia.

Czy powinienem przestać latać?

Loty komercyjne stanowią obecnie około 2,5 procent globalnej emisji dwutlenku węgla, a liczba ta ma wzrosnąć wraz ze wzrostem liczby lotów.

Jednak przemysł lotniczy twierdzi, że już zmniejsza swój ślad węglowy – środki takie jak kołowanie jednosilnikowe i lżejsze samoloty zmniejszają już o 1-2 procent emisji każdego roku – i ma ambitne plany osiągnięcia wzrostu neutralnego pod względem emisji do roku 2020 i zmniejszenie o połowę emisji netto z poziomów z 2005 r. do 2050 r.

Oczywiśćie nikt nie sugeruje, aby na podróż do Portugalii wybrać się pociągiem przez całą Europę. Jeśli masz jednak wybrać samolot lub pociąg na linii Gdańsk – Kraków, wybierz pociąg. Dołóż swoją cegiełkę.