Czekolada jest dla ciebie dobra. Korzyści zdrowotne wynikające z ciemnej czekolady są bardzo zróżnicowane i imponujące; zawiera bardzo wysokie stężenie przeciwutleniaczy zwalczających wolne rodniki, a także witaminy B, minerały takie jak magnez i wapń i wiele innych.

Wykazano, że ciemna czekolada (im wyższy odsetek kakao, tym lepiej) obniża poziom hormonu stresu, kortyzolu, podnosi poziom serotoniny, poprawia zdrowie układu krążenia i funkcje mózgu, zmniejsza stan zapalny… lista jest długa.

Jakie są korzyści zdrowotne czekolady?

Jest to lek funkcjonalny dla twojego DNA. Kakao (surowy proszek kakaowy jest wytwarzany przez tłoczenie na zimno nieprażonych ziaren kakaowych) ma prawie dwa razy więcej przeciwutleniaczy niż w czerwonym winie i prawie trzykrotnie przeciwutleniacze zielonej herbaty.

Większość ludzi wie, że ciemna czekolada zawiera magnez, którego większość z nas nie przyjmuje w odpowiedniej ilości. Ale w kakao jest wiele innych składników odżywczych, w tym: witaminy A, B1, B2, B3, B5, C, D, E; oraz minerały, takie jak wapń, żelazo, cynk, miedź, potas i fosfor.

Ciemna czekolada należy do kategorii zdrowego jednonienasyconego tłuszczu – wraz z awokado, orzechami i nasionami. Czekolada mleczna zawiera mleko, które wiąże się z przeciwutleniaczami w czekoladzie, czyniąc je niedostępnymi.

Przeciwdziała to flawanolom, rodzajowi flawonoidów (fitonutrient) w kakao. (Na przykład jednym flawanolem w czekoladzie jest epikatechina, która działa jak przeciwutleniacz i wspiera wrażliwość na insulinę.) Dlatego też unikaj picia mleka z czekoladą.

Co więcej: udowodniono, że ciemna czekolada z co najmniej 70 procent kakao obniża poziom kortyzolu, głównego hormonu stresu w organizmie.

Inna cząsteczka w czekoladzie zwana fenyloetyloaminą działa jak delikatny lek przeciwdepresyjny. Ciemna czekolada podnosi serotoninę, przyjemną dla mózgu substancję chemiczną odpowiedzialną za nastrój, sen i apetyt.

Jakie badania istnieją na temat korzyści płynących z czekolady?

  • W moim ulubionym badaniu dotyczącym kortyzolu osoby, które przez dwa tygodnie spożywały 40 gramów ciemnej czekolady dziennie przez dwa tygodnie, wykazywały obniżony poziom kortyzolu w moczu.
  • Wykazano, że ciemna czekolada obniża ciśnienie krwi o 2 do 3 punktów.
  • Zmniejsza lipoproteiny o niskiej gęstości (LDL), cholesterol całkowity i obniża ryzyko chorób serca. (Więcej badań na temat czekolady i zdrowia sercowo-naczyniowego można znaleźć tutaj, tutaj i tutaj.)
  • Zwiększa przepływ krwi do mózgu, co pomaga mózgowi pozostać neuroplastycznym i młodym. Poprawia funkcjonowanie wykonawcze – w tym uwagę, pamięć roboczą, elastyczność poznawczą, rozwiązywanie problemów i planowanie.
  • Booster przeciwutleniacza czekolady przeciwdziała stresowi związanemu ze starzeniem się i współczesnemu życiu; z punktu widzenia nutrigenomicznego kakao zakłóca szlak mTOR, co pomaga spowolnić starzenie. Zmniejsza stan zapalny związany z ostrym stresem. Ciemna czekolada rozszerza naczynia krwionośne poprzez hamowanie enzymu konwertującego angiotensynę przez 3 godziny. (Efekt może być jeszcze silniejszy w zależności od makijażu genetycznego.)
  • Badanie w Harvard Medical School wykazało, że picie gorącej czekolady poprawia zdrowie mózgu i zmniejsza utratę pamięci u osób po siedemdziesiątce.

Czego powinniśmy szukać – lub unikać – na czekoladowej etykiecie?

Bardzo ciemna czekolada – co najmniej 80 procent kakao lub więcej – jest idealna. Gdy czekolada ma wyższą zawartość kakao, ma więcej korzyści zdrowotnych, po części dlatego, że jest więcej flawanoli, a po części dlatego, że jest mniej cukru.

Polecamy organiczną, bez soi, bezmleczną, bezglutenową czekoladę. Jeśli chcesz całkowicie wyciąć cukier trzcinowy, istnieje kilka dobrych opcji słodzonych stewią i cukrem kokosowym.

Podczas porcjowania czekolady staraj się pozostać poniżej 5 gramów cukru. (Na przykład 40 gramów lub cztery kwadraty 90 procent czekolady Lindt zawiera 3 gramy cukru).

Ile powinniśmy konsumować i jak często?

Zalecamy spożywanie jednego małego kwadratu (około 1 do 1,5 uncji) ciemnej czekolady dziennie. Uwaga: 1 uncja ciemnej czekolady zawiera około 12 miligramów kofeiny (około połowy ilości w filiżance zielonej herbaty), więc uważaj, aby nie przesadzić. Jeśli uważasz, że czekolada może być lawinowym jedzeniem – zjadasz jeden kęs i nie przestaniesz, dopóki pasek nie zniknie