Fakty, fakty, fakty

54% dorosłych Amerykanów pije kawę, a średnie spożycie to co najmniej 3 filiżanki kawy dziennie. Oznacza to, że w USA konsumenci wydają rocznie na kawę około 40 miliardów (!) dolarów. Mimo tego, Stany Zjednoczone nawet nie plasują się w pierwszej dwudziestce w rankingu krajów pod względem konsumpcji kawy na mieszkańca – zajmują 22 pozycję. Spożycie kawy okazuje się najwyższe w krainach północnego słońca: Finlandia i Norwegia zajmują pierwsze miejsce wśród krai o najwyższym spożyciu na świecie, choć Holandia i Słowenia nie pozostają daleko w tyle.

Na świecie istnieje ponad 21 000 lokalizacji kawiarni Starbucks (z czego około 12 000 znajduje się w USA), a nasza konsumpcja stale rośnie. Oczekuje się, że globalny popyt wzrośnie o dodatkowe 40-50 milionów torebek kawy w ciągu następnej dekady, co stanowi więcej niż cała roczna produkcja Brazylii. Przy obecnych zagrożeniach dla upraw kawy związanych ze zmianami klimatu świat może być narażony na poważny niedobór kawy.

Więc co nas tak pochwyciło? Porozmawiajmy o nauce związanej z przygotowaniem dobrej filiżanki kawy, a także o potencjalnych korzyściach zdrowotnych.

Dobry kubek kawy – Co nam daje?

Same ziarna kawy w ogóle nie mają smaku. Smak, aromat kawy: wszystko pochodzi z procesu palenia, który uwalnia dużą liczbę substancji chemicznych z drobnego ziarna. W rzeczywistości średnia filiżanka kawy zawiera ponad 1000 ,,chemikaliów”.

Aby przenieść te pyszne chemikalia do gorącej wody w naszym kubku, przepuszczamy wodę przez prażone nasiona. Aby zwiększyć nasz sukces, mielimy ziarna w celu zwiększenia ich powierzchni (a tym samym większego narażenia tych chemikaliów na wodę) i ją podgrzewamy, ponieważ wyższe temperatury przyspieszają usuwanie cząsteczek z ciała stałego.

Na szczęście dla nas, którzy piją kawę, najpierw ekstrahowane są mniejsze i bardziej rozpuszczalne w wodzie cząsteczki, takie jak kwasy, a te są zazwyczaj smaczniejsze, mniej gorzkie. W końcu osoby pijące kawę zdają sobie sprawę, że nie każda filiżanka jest taka sama. 

Różnica polega nie na samych ziarnach, ale na przygotowaniu. W przypadku espresso ziarna są bardzo drobno mielone (prawie do tekstury sproszkowanego cukru), a czas parzenia jest znacznie krótszy niż w przypadku zwykłej kawy (tzw. długiej).

Sposobem na skrócenie czasu parzenia jest szybsze przelewanie wody przez zmieloną kawę, aby ekspresy do kawy mogły osiągnąć ciśnienie do 15 atmosfer, aby przenieść wodę o wartości filiżanki w mniej niż 30 sekund.

Innymi słowy: dziękujemy za ekspresy ciśnieniowe!

No to jak to jest z tą kawą?

Kawa jest od zawsze obwiniana za wiele chorób – od zahamowania wzrostu po wywoływanie chorób serca – ale nowsze badania pokazują, że może ona rzeczywiście przynosić korzyści zdrowotne.

Ostatnie badania zasadniczo nie wykazały związku między kawą a zwiększonym ryzykiem chorób serca lub raka.

W rzeczywistości niektóre badania wykazały związek między spożywaniem kawy a zmniejszoną ogólną śmiertelnością i prawdopodobnie śmiertelnością z przyczyn sercowo-naczyniowych, chociaż może to nie być prawdą u młodszych osób pijących duże ilości kawy.

Dlaczego pozorne odwrócenie myślenia o kawie? Wcześniejsze badania nie zawsze brały pod uwagę, że znane zachowania wysokiego ryzyka, takie jak palenie i brak aktywności fizycznej, były bardziej powszechne wśród osób pijących intensywnie kawę.

Badania wykazały, że kawa może przynosić korzyści zdrowotne, w tym chronić przed chorobą Parkinsona, cukrzycą typu 2 i chorobą wątroby, w tym rakiem wątroby. Kawa wydaje się również poprawiać funkcje poznawcze i zmniejszać ryzyko depresji.

Jednak wydaje się, że badania wykazują pewne ryzyko. Wysokie spożycie niefiltrowanej kawy (gotowanej lub espresso) wiąże się z łagodnym podwyższeniem poziomu cholesterolu.

Ponadto niektóre badania wykazały, że dwie lub więcej filiżanek kawy dziennie może zwiększać ryzyko chorób serca u osób ze specyficzną – i dość powszechną – mutacją genetyczną, która spowalnia rozkład kofeiny w organizmie. Tak więc, jak szybko metabolizujesz kawę, może to wpłynąć na twoje zdrowie.

Chociaż kawa może mieć mniejsze ryzyko w porównaniu z korzyściami, pamiętaj, że inne napoje, takie jak mleko i niektóre soki owocowe, zawierają składniki odżywcze, których kawa nie ma. Ponadto dodanie śmietanki i cukru do kawy dodaje tłuszczu i kalorii – w niektórych przypadkach nawet do setek kalorii.