Nawyki są znacznie silniejsze, niż nam się wydaje. Tak często działamy w oparciu o to, do czego jesteśmy przyzwyczajeni, o tym, co wiemy, o tym, co zrobiliśmy w przeszłości, zamiast dokonywać lepszego wyboru.

Wybór w tej chwili może być dla naszego wyższego dobra. Badając ten problem, zauważyliśmy, że często szkodliwe zachowania można modyfikować, koncentrując się na zmieniających się wzorcach i tworząc nowe ścieżki neuronowe.

Jak powstają nawyki?

Za każdym razem, gdy powtarzamy to samo działanie, uczymy się wzoru, który z czasem staje się nawykiem.

Jeśli chcesz stworzyć nowy dobry nawyk, musisz powtórzyć to samo działanie w tej samej sytuacji, aby stworzyć nieświadomy związek między sytuacją a działaniem.

Jaki jest najlepszy sposób na pozbycie się nawyku?

W pewien sposób nie można pozbyć się nawyku, ponieważ każdy nawyk, który stworzysz, ma tendencję do pozostawania w pamięci na zawsze. Nie oznacza to jednak, że naszym przeznaczeniem jest zachowanie naszych złych nawyków przez resztę życia.

Możemy zastąpić zły nawyk dobrym, a przynajmniej neutralnym. Na przykład, jeśli próbujesz rzucić palenie, dość często ludzie wybierają gumę do żucia, ponieważ jest to na ogół niezgodne z paleniem.

Czasami wymiana wymaga dużej siły woli. Jak wyjść poza tę przeszkodę, aby dokonać zmiany?

Kiedy próbujesz zmienić nawyk, będziesz miał tę walkę, tego rodzaju bitwę siły woli, między nowym nawykiem a starym nawykiem.

Co z tworzeniem zupełnie nowego nawyku?

Pierwszą rzeczą jest mieć naprawdę konkretny cel, na przykład robienie na drutach. Musisz mieć naprawdę konkretny plan, więc postaraj się połączyć sytuację z działaniem, które zamierzasz podjąć.

Na przykład decydujesz, że zanim rano umyjesz zęby, będziesz robić na drutach. W ten sposób łączysz nowy nawyk z inną rutynową czynnością, którą masz w ciągu dnia. Teraz powtarzaj tę sekwencję każdego dnia.

Jeśli na przykład zastanawiasz się, czy nie jeść niezdrowych przekąsek między posiłkami, możesz skorzystać z planu „jeśli / to”. „Jeśli” to sytuacja, a „to” to akcja. Więc „jeśli” czujesz głód między posiłkami, możesz połączyć to z „to” jedzeniem jabłka.

Możesz użyć tego dla prawie każdego rodzaju nawyku, który chcesz stworzyć. Badania pokazują, że jeśli stworzysz taki świadomy plan, może to naprawdę pomóc w rozpoczęciu nowego nawyku.

Jakie są inne strategie pomocne w kształtowaniu dobrych nawyków?

Na początku, kiedy zmagasz się między starymi i nowymi nawykami, jeśli poziom twojej siły woli jest niski, jedną z rzeczy, które mogą pomóc, jest afirmacja siebie. Pomyśl o kimś lub czymś, co jest dla Ciebie ważne. Jeśli więc pod koniec dnia czujesz się osłabiony i zmęczony, może to pomóc w zwiększeniu samokontroli.

Zostaw małe wiadomości, w których możesz je łatwo znaleźć, np. W lodówce, w pobliżu drzwi lub na wyciągnięcie ręki, aby przypomnieć sobie, co chcesz zmienić.

Wstępne zaangażowanie jest bardzo przydatne. Staraj się myśleć z wyprzedzeniem w czasach, gdy będziesz miał ochotę podążać za swoimi starymi nawykami i zastanów się, jak możesz z wyprzedzeniem zaangażować się w nowy nawyk.

Jeśli więc starasz się unikać korzystania z Playstation, możesz przekazać kontrolę znajomemu, aby nie ulec pokusie. Kiedy czujesz się silny, podejmujesz decyzję, aby kiedy poczujesz się słabszy i bardziej podatny później, pokusa zniknie.

Ile czasu zajmuje stworzenie nowego nawyku?

Kilka lat temu przeprowadzono badanie w University College London, które wykazało, że istnieje ogromna zmienność ilości czasu potrzebnego na wykształcenie nowego nawyku.

Wszystko od kilku tygodni do miesięcy, w zależności od rodzaju nawyku, który próbujesz wykształcić, i technik, które stosujesz.