Badania przeprowadzone w ciągu ostatnich trzydziestu lat wykazały, że praktyka jogi i medytacji oraz czysta dieta i styl życia mogą znacznie zmniejszyć strzępienie telomerów, czyli części naszego DNA, która jest związana ze starzeniem się.

Telomer jest jak plastikowa nasadka na końcu sznurowadła, która zapobiega strzępieniu się sznurowadła, a zatem staje się bezużyteczna (lub trudna do przebicia przez koronkową dziurę). W rzeczywistości telomer jest czapką na końcu naszego DNA, która chroni nasze chromosomy.

Telomer jest związany z naszym wiekiem biologicznym, a ponieważ osłabia lub ulega skróceniu, nasza długowieczność maleje. Telomery naturalnie skracają się z wiekiem, gdy nasze komórki się replikują; Wykazano jednak, że stres, palenie tytoniu, zła dieta i brak ruchu prowadzą do szybszego skracania telomerów.

Epigenetyka utrzymuje, że nasza aktywność genetyczna nie jest całkowicie ustalona – nasze geny nie rządzą całkowicie naszym przeznaczeniem – i że nasze geny, które są jak włączniki i wyłączniki, włączają się lub wyłączają w zależności od środowiska, w którym się znajdujemy

Nasza zdolność wpływania na nasze DNA jest częścią nauki zwanej epigenetyką. Epigenetyka utrzymuje, że nasza aktywność genetyczna nie jest całkowicie ustalona – nasze geny nie rządzą całkowicie naszym przeznaczeniem – i że nasze geny, które są jak włączniki i wyłączniki, włączają się lub wyłączają w zależności od środowiska, na które  jesteśmy narażeni.

Epigenetyka związana jest przede wszystkim z dietą, a wykazanie, że dobranie zdrowej dawki żywności bogatej w metyl (buraki, cebula, czosnek i ciemne, liściaste warzywa, takie jak jarmuż – ale nie chipsy z jarmużu!) Okazało się mieć korzystny wpływ na nasze DNA.

Działania, które pomogą wzmocnić naszą zdrową aktywność genetyczną to:

  • Ćwiczenie
  • Medytacja
  • Budowanie i angażowanie się w społeczność
  • Wyrażanie siebie

Świadomie umieszczając się w zdrowym środowisku i regularnie ćwicząc oddychanie, jogę i medytację, możemy zwiększyć naszą wyjściową reakcję na trudne sytuacje. Nasze geny zaczną reagować na stresujące sytuacje w konstruktywny sposób, zamiast reagować hiperstresowo.

Nie możemy całkowicie usunąć nadmiaru stresu z naszego życia, ale możemy zmienić naszą podstawową reakcję na to, co doprowadzi do doskonałego zdrowia fizjologicznego i emocjonalnego.

Inną ważną funkcją naszej fizjologii jest neuroplastyczność, która jest procesem zachodzącym w naszym mózgu za każdym razem, gdy uczymy się czegoś nowego, czy to podczas czytania książki, czy podczas próby pozowania na macie do jogi.

W naszym mózgu znajduje się ponad sto miliardów komórek neuronowych, które mogą tworzyć więcej połączeń niż gwiazdy we wszechświecie. Kiedy mówimy o nieograniczonym potencjale i nieskończonej kreatywności w sobie, widzimy, że w naszej fizjologii jest to fakt.

Jako dzieci, kiedy doświadczamy otaczającego nas świata, nasze neurony zaczynają łączyć się w odpowiedzi na potrzeby sytuacyjne. Kiedy zaczynamy podnosić głowy, przewracać się, czołgać, chodzić i ostatecznie mówić, neurony tworzą połączenia, które pozwalają nam wykonywać wszystkie te podstawowe funkcje bez konieczności ciągłego myślenia lub pamiętania, jak je wykonać. Nawiązujemy połączenia neuronowe, gdy jesteśmy trzymani, karmieni, kochani lub porzuceni. Każda interakcja człowieka i środowiska pozostawia ślad w naszym układzie nerwowym.

„W naszym mózgu znajduje się ponad sto miliardów komórek neuronowych, które mogą tworzyć więcej połączeń niż gwiazd we wszechświecie”.

Z wiekiem możemy zachować zdrowie mózgu, ucząc się nowych języków, krzyżówek, czytając różne książki, studiując nowe przedmioty, ucząc się gotować lub grać na instrumencie, ćwicząc i ogólnie pozostając aktywnym.

Również sen jest bardzo ważną częścią zdrowia mózgu. Kiedy śpimy, układ limfatyczny mózgu, który jest połączony z komórkami glejowymi, odprowadza resztki płytki nazębnej, które gromadzą się w mózgu z powodu całego myślenia i aktywności mózgu, którą mamy w ciągu dnia.

Właśnie dlatego konsekwentne dobre noce snu są naprawdę odświeżające. Kiedy nie śpimy wystarczająco dużo, nasze ciało uwalnia neuroprzekaźniki, takie jak kortyzol i adrenalina, które w zrównoważonych warunkach są wypłukiwane z organizmu bez powodowania nadmiernych stanów zapalnych.

Jeśli chcemy stworzyć trwałe nawyki zdrowia, dobrego samopoczucia, szczęścia i długowieczności, wszystko, co musimy zrobić, to wspierać połączenia synaptyczne, które naprawią te nawyki w ramach tego, kim jesteśmy. Jak to zrobimy? Nie tylko dokonując wyborów i ustalając intencje i cele, ale także identyfikując, co jest naprawdę ważne w naszym życiu i nadając tym rzeczom priorytet, oraz świadomie pamiętając o tych priorytetach przy podejmowaniu decyzji.